Een dagje in de middenbouw
‘s Ochtends om 8.20 uur gaan de deuren open. De leerlingen lopen rustig de school in en geven de juf of meester en de groeten van de week een hand bij de deur. Na een kort praatje bij de deur gaan de kinderen het lokaal in. Ze maken hier een werkblad, werken op een chromebook of lezen in een boekje tot het 8.30 uur is.
Dagrooster
Het dagrooster staat op het bord.
De juf loopt alles nog even langs waardoor de kinderen precies weten wat ze gaan leren die dag.
Eerst wordt er gelezen. In groep 3 leren de kinderen tot aan de kerstvakantie alle letters kennen. Het lezen gaat dan ineens een stuk sneller! Kinderen kunnen nog erg genieten van boekjes.
Na het lezen worden de letters geflitst en een nieuwe letter aangeleerd. Ook worden de woordrijtjes nog een keer herhaald, want het is belangrijk dat je de woorden goed kan onthouden.
Nadat de juf instructie heeft gegeven mogen de kinderen zelfstandig gaan werken in het schrift. De juf loopt rond om te helpen en pikt er kinderen uit die verder zijn of wat hulp nodig hebben.
Wie klaar is mag in de themahoeken gaan werken. Daarin wordt de motoriek getraind, maar kunnen kinderen ook meer ontdekken. Ze mogen spelletjes spelen, boekjes lezen of zelf gaan schrijven.
Pauze
Dan is er een korte pauze. Even lekker eten en drinken terwijl op het digibird “Huisje, boompje, beestje” te zien is. .
Vol nieuwe energie wordt er na de pauze gerekend. De kinderen leren splitsen en mogen hier een rekenrekje voor gebruiken. Aan de hand van de bekende bussommen maken de kinderen zich het splitsen nog meer eigen.
Na het rekenen uit het boek, wordt er Rekentuin gedaan. Dit is een programma op de Chromebooks, dat zich aanpast naar het niveau van de kinderen. Zo wordt meer geoefend met wat kinderen nog moeilijk vinden.
Na het rekenen is het tijd voor de lunch. Eerst een broodje eten en dan lekker naar buiten.
Middag
De middag begint met spelling. De juf vertelt eerst wat er geleerd gaat worden, laat daarna een instructiefilmpje zien en geeft vervolgens een dictee. Na het dictee gaan de kinderen werken in hun schriftjes.
Spelling gaat over in schrijven, waarbij een nieuwe letter aangeleerd wordt. Ook let de juf heel goed op de juiste schrijfhouding, want het is erg belangrijk dat je goed zit en je pen goed vasthoudt terwijl je schrijft.
Het laatste uur van de middag staat in het teken van unitwerk. De kinderen van groep 3, 4 en 5 mengen zich dan door elkaar. Iedere juf geeft een eigen activiteit voor knutselen, tekenen, drama of muziek.
Na het uurtje unitwerk gaat iedereen weer terug naar de klas. Samen met de juf ruimen de leerlingen alle spullen op. Daarna is het tijd om naar huis te gaan.