Media
Het profiel “Taal en Media” bereidt kinderen niet alleen voor op hun toekomst, maar leert hen ook hun eigen toekomst te sturen. Mediaonderwijs draagt daar enorm aan bij, zeker in een tijdperk waarin media niet meer weg te denken valt.
Hoe besteedt De Tweeklank aandacht aan media?
Media is overal om ons heen. Leerlingen zijn vaak zeer behendig op allerlei devices, want ze hebben tablets of smartphones. Ze vinden hun weg in het digitale landschap razendsnel, maar staan niet altijd stil bij hoe ze de media nog meer kunnen gebruiken en welke valkuilen er zijn.
Vragen die leerlingen behandelen zijn onder meer:
- Hoe werken media?
- Welke vormen van media zijn er?
- Wat is het verschil tussen digitale en ‘klassieke’ media?
- Hoe kunnen media worden gebruikt als instrument?
- Hoe kan media worden gemaakt?
- Wat zijn de voor- en nadelen van media(gebruik)?
Media in de praktijk
Die vragen worden vertaald naar praktische, creatieve en sterke les- en leeractiviteiten. We gebruiken daarbij methodes, maar ontwikkelen ook zelf materiaal om deze activiteiten uit te kunnen voeren.
Concreet ziet mediaonderwijs er op De Tweeklank als volgt uit:
- Leerlingen in groep 6 combineren op creatieve wijze taal en media in de vorm van een weblog.
- Leerlingen in groep 1 en 2 leren kennismaken met devices, waaronder Chromebooks.
- In groep 3 en 4 wordt de basis gelegd voor het werken met tekstverwerkingsprogramma’s.
- In groep 7 en 8 ontwerpen leerlingen een ontwerp, welke via een 3d-printer wordt uitgeprint.
- De kleuterklassen werken met Bee-Bots en leren spelenderwijs programmeren.
- In groep 5 en 6 staat “Lego We Do” centraal, waarbij programmeren wordt afgewisseld met creatief construeren.
- Groep 7 en 8 richten zich met “Bomberbot” op programmeren.
- In de bovenbouw richten leerlingen zich op het ontwikkelen van Youtube-filmpjes, ontdekken ze wat vloggen inhoudt en leren zij zelf vloggen én ontwerpen en bouwen zij hun eigen app.
- In alle groepen is aandacht voor netiquette, oftewel de normen en waarden op het internet.
- In de bovenbouw wordt het nieuws bestudeerd in nieuwsbeurten.
- In groep 5 behalen leerlingen hun diploma voor Veilig Internet, waarmee ze in staat zijn om op een veilige, verantwoorde manier het internet te gebruiken.
- In groep 7 en 8 doen leerlingen jaarlijks mee aan het spektakel MediaMasters, waar landelijk aandacht is voor mediawijsheid.
- In groep 7 en 8 worden lessen “Mediabegrip” gegeven om leerlingen kritisch naar media te leren kijken.
Lang niet alle activiteiten zijn eenvoudig op te sommen, want mediaonderwijs sijpelt er in veel vakken ook tussendoor. Zo hanteren we voor onder meer taal en spelling digitale software en instructies via het digibord en zijn wereldoriënterende methoden gebaseerd op digitale media.
ICT- en mediacoördinatoren
Om het gebruik van ICT en media te bewerkstelligen maken we op De Tweeklank gebruik van coördinatoren. Zij hebben zich verdiept in ICT en media door middel van een verdiepende opleiding en motiveren en stimuleren het team om ICT- en mediaonderwijs te geven.
Ook maken zij deel uit van de kenniskring ICT- en media, die stichtingsbreed actief is. Hier komen steeds weer nieuwe ideeën vandaan die vervolgens in de eigen school geïmplementeerd worden.
ICT en media zijn voortdurend in ontwikkeling, want de mogelijkheden worden steeds uitgebreider. De Tweeklank staat vooraan om die ontwikkeling op de voet te volgen en mee te nemen in het eigen onderwijsaanbod.