Een dagje in de bovenbouw
’s Ochtends om 8.20 uur gaan onze deuren open. Leerlingen komen rustig de trap oplopen en hangen jassen en tassen aan de kapstok. Bij de klasdeuren staan de juffen, meester en groeter van de week klaar om een hand te geven.
De start
De leerlingen zoeken hun plekje en praten wat met hun buurman of buurvrouw of werken even aan hun portfolio.
Om 8.30 uur begint de les. De deuren blijven open, want het is al snel rustig op de gang.
Het dagprogramma staat op het bord en de leerkracht neemt het nog even door. “Denk eraan dat jullie morgen proefjes gaan doen met biologie,” attendeert de leerkracht nog even.
Vervolgens wordt er gerekend. De leerkracht noemt nog even kort de doelen en dan kan de les beginnen.
Het uur vliegt voorbij. Op het laatst worden de schriften ingeleverd op de kast. Het was een instructieles, dus de leerkracht kijkt de les na. Hij wil weten of alle leerlingen alles begrepen hebben en het leerdoel hebben bereikt. Zelfstandige lessen mogen de leerlingen zelf nakijken.
Leerdoelen
De leerkracht koppelt de persoonlijke leerdoelen nog kort even terug, beantwoordt enkele vragen en gaat dan over op taal.
Er is een instructiefilmpje op het bord, want de leerlingen gaan leren een interview te houden. Het verschil tussen open en gesloten vragen komt vandaag uitgebreid aan bod. Al snel mogen leerlingen in groepjes bij elkaar gaan zitten en worden de materiaalbaas, de stiltebaas, de tijdbaas en de voorzitter aangewezen.
In de volgende dertig minuten bereiden de leerlingen het interview voor dat ze morgen af gaan nemen onder hun andere klasgenoten.
Na de taalles is het tijd om snel even wat te eten en te drinken. De meester zet het luisterboek “Dagboek van een Loser” op. Na het eten en drinken wordt er een kwartier gepauzeerd. Vandaag mogen de groepen 7 en 8 in de voetbalkooi. Groep 5 en 6 spelen op de rest van het plein.
Pauze
Na de pauze in de klas met een verhaal uit het voorleesboek, gaat de leerkracht over op studievaardigheden. Het is nog best lastig om te leren hoe je moet leren! Gelukkig doet de methode Blits veel voor en zit de klas al snel rustig te werken.
Als Blits klaar is, is er tijd voor eigen leerdoelentijd vanuit het portfolio. Daar staan doelen in die aan het einde van een periode gedaan moeten zijn om het zelf te kunnen - stel je eigen doel. De meeste kinderen kiezen nu voor werken op de Chromebooks, want daar moeten ze Rekentuin en Staal woordenschat maken op hun eigen niveau.
Al snel zit de hele klas met oordopjes in te werken, terwijl de leerkracht aan de slag gaat met de Rekentijgers. Zij rekenen in een boekje met extra moeilijke opgaven en hebben daar nog wat vragen over.
Om 11.30 uur is het tijd voor de pauze - even uitwaaien. Even lekker samen spelen en bewegen om daarna in de klas te eten en kletsen of naar het Jeugdjournaal kijken.
Dageinde
Na het eten en drinken wordt er gewerkt aan spelling. De juf laat nog een keer zien hoe de spellingsregel werkt en dan mogen de leerlingen aan de slag met hun eigen werk.
De dag eindigt met Blink. Er wordt gewerkt aan het thema Amerika en de leerlingen brengen de grootste natuurrampen in Amerika aan het licht. Er valt altijd wat te onderzoeken en zo leren kinderen onderzoeksvragen te stellen. Op de Chromebooks onderzoeken ze aardbevingen in Los Angeles, extreme kou in Chicago en overstromingen in Louisiana.
Iets voor 14.00 uur is er nog tijd voor een klein spel om de dag af te sluiten. Daarna mogen de kinderen hun spullen pakken. Een deel van de kinderen gaat via de trap naar beneden en volgt een workshop in de Brede School. Er worden vandaag hartige taartjes gemaakt met Mieke. De rest van de kinderen gaat naar buiten, waar ouders staan te wachten.