Kernwaarden
Het onderwijs op De Tweeklank wordt niet alleen met passie gegeven door een professioneel team aan leerkrachten. Er wordt ook naar de diepere laag gekeken. Op De Tweeklank willen we leerlingen meer meegeven dan kennis en vaardigheden. Dat wordt gedaan aan de hand van vier kernwaarden, namelijk:
Vertrouwen | Betrokkenheid | Verantwoordelijkheid | Persoonlijke ontwikkeling
Onze visie op vertrouwen
Vertrouwen is niet ontastbaar, soft of een sociale waarde, vertrouwen is ook een meetbaar instrument. Vertrouwen is de kritische succesfactor op De Tweeklank en het uitgangspunt van alles wat wij doen. Wij op de Tweeklank leven dit voor. Hoe vertrouwen krijgen en geven, zowel aan kinderen, ouders, als aan elkaar en andere belanghebbenden.
Door dit vertrouwen spreken wij van meer veiligheid, een gevulde emotionele bankrekening, meer kansen om te leren en krijgen we bovendien meer energie.
We werken aan vertrouwen op elk niveau door te werken aan karakter en competenties, geloofwaardigheid te versterken en om leiderschap te ontwikkelen dat inspireert tot vertrouwen. Niets is zo snel als de snelheid van vertrouwen.
Onze visie op betrokkenheid
Om samen te werken is het belangrijk dat je spreekt over de gedeelde visie op leiderschap - samen maken we de stap van goed naar geweldig. Met wie en dan wat - het maakt niet uit waar we heen gaan maar we gaan wel samen. Hier begint immers alles mee - een einddoel voor ogen. Bewustwording van persoonlijke omstandigheden, belangstelling in elkaar maar ook de cirkel van invloed en betrokkenheid horen bij De Tweeklank. Je bent ergens bij betrokken.
Stel je proactief op, richt je je vooral op je cirkel van invloed. Door betrokken te zijn bij het leren van jezelf en de ander. Positieve energie strekt zich steeds verder uit als je samenwerkt.
Dat zijn twee verschillende vormen van betrokkenheid - daar moet je je van bewust zijn.
Van de cirkel van betrokkenheid…naar de cirkel van invloed - samen
De cirkel van betrokkenheid beschrijft alles om ons heen dat van invloed is, kortom we zijn in meer of mindere mate ergens bij ‘betrokken’. Denk aan thuissituaties, de school, de stichting Trinamiek… Op sommige zaken heb je geen invloed.
We zijn echter ook betrokken bij de lessen op school, het leren op school. Wanneer de motivatie hoog is, neemt effectiviteit in leren toe, hier is wél invloed. Maar hoe ontstaat invloed op leren? Hoe pak je iets op? Wij hebben invloed op de betrokkenheid bij onze lessen. Leerlingen zijn betrokken bij hun eigen leren en dat van de ander. Stellen doelen, zijn gemotiveerd.
Hier wil je zijn, want dan kan er iets veranderen en kan iedereen leren.
Onze visie op verantwoordelijkheid
Verantwoordelijkheid kun je krijgen en geven. In beide gevallen voelt het goed. We realiseren ons dat we als leerkracht een belangrijke rol vervullen in het leven van een kind. We hebben aandacht voor het kind, zijn ouders en elkaar. Maar hoe pak je uitdagingen aan? Wat zegt dit over de mate waarin je verantwoordelijkheid neemt en invloed kunt uitoefenen op jouw eigen succes en dat van de ander?
Door zelf verantwoordelijkheid te nemen en regisseur te worden van wat je wil leren en hoe, vergroot je jouw kennis steeds weer. Als leerkracht, kind of ouder wil je succesvol zijn. Dan is het handig dat je werkt aan dingen waarop je invloed hebt en daar je verantwoordelijkheid voor neemt.
We communiceren open en transparant waarbij de ontwikkeling van het kind altijd centraal staat. Ieder levert vanuit zijn eigen achtergrond een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van het kind, neemt zijn verantwoordelijkheid en heeft invloed.
Jij bent verantwoordelijk voor jouw leren, maar ook bij het oplossen van een probleem - iedereen is pro-actief.
Onze visie op persoonlijke ontwikkeling
Kinderen maken deel uit van een leerjaar en een klas, maar blijven een individu. Het onderwijs op De Tweeklank wordt ondersteund door het gebruik van de 7 gewoonten van persoonlijk leiderschap welke zijn ontwikkeld door Stephen Covey. Dit doen we omdat we onze leerlingen eigenaar willen laten zijn over hun eigen leerproces. Je bent een individu en dat vraagt om een individuele aanpak.
Kinderen en collega’s leren wat hun aandeel is binnen bepaalde situaties en leren verantwoordelijkheid te nemen. We willen belangrijke gewoonten meegeven die helpend zijn bij zichzelf te ontwikkelen en waar ze de rest van hun leven profijt van hebben.
Het werkt van binnen naar buiten en dat maakt dit proces zo bijzonder. Niet vanuit ‘het kunnen’, maar juist vanuit ‘het zelf willen’. Eerst werken aan jezelf, eerst kijken naar jezelf, naar jouw keuzes, jouw verantwoordelijkheden, jouw doelgerichtheid en jouw integriteit en dan pas naar de ander en naar jouw relaties met anderen.
We reflecteren voortdurend op ons dagelijks handelen als onderwijsprofessionals en hebben oog voor de ontwikkelingen in de samenleving om de school heen. Met de inzichten die we opdoen stellen we ons onderwijs bij.