Taal
Taal neemt een belangrijke plaats in bij ons op school. Met het profiel “Taal en Media” bereiden we onze leerlingen voor op het functioneren en communiceren in de huidige en toekomstige maatschappij.
Wat doet De Tweeklank voor taal?
Om taal meer op de voorgrond te plaatsen, lichten we elk jaar diverse activiteiten groots uit. Zo is er veel aandacht voor:
- Het Nationale Voorleesontbijt
- De Nationale Voorleesdagen
- De Nationale Voorleeswedstrijd
- De Kinderboekenweek
- De Tweeklank Gouden Griffel
Ook worden er jaarlijks meerdere schrijvers op school uitgenodigd om over hun werkzaamheden, lezen en schrijven te vertellen. Zo mochten we de afgelopen jaren onder meer Wijnand Stomp, Maurits van Huijstee, Annemarie Bon en Vivian den Hollander verwelkomen.
Taal- en leescoördinatoren
Goed taal- en leesonderwijs valt en staat met de gedrevenheid en het enthousiasme van de leerkrachten. Om alle activiteiten op het gebied van taal en lezen in goede banen te leiden, zijn er bij ons op school taal- en leescoördinatoren aangesteld.
Zij hebben zich middels een opleiding in het taalonderwijs verdiept en weten als geen ander hoe ze het taal- en leesonderwijs naar een hoger level kunnen tillen.
De taal- en leescoördinatoren begeleiden de diverse activiteiten, maar bieden ook ondersteuning om de lesinhoud en bekwaamheden van leerkrachten te versterken.
Methodes
Om bij haar uitgangspunten voor goed taalonderwijs aan te sluiten, gebruiken we diverse methodes. Zo wordt al vanaf groep 1 tijd aan Engels besteed middels de methode Groove.me, die doorloopt tot in groep 8. De methode voor taal en spelling is Staal. Ook aan non-verbale communicatie en lichaamstaal wordt aandacht besteed in de lessen sociale vaardigheden en drama.